فهرست مطالب:
چکیده………………………………………………………………………………1
فصل اول :کلیات…………………………………………………………………..3
1-1- طرح و بیان مساله……………………………………………………….. 4
1-2- سوالات و فرضیات تحقیق…………………………………………………. 7
1-3- ضرورت و اهمیت بررسی………………………………………………….. 7
1-4- اهداف بررسی…………………………………………………………….. 8
1-5- روش شناسی بررسی…………………………………………………….. 8
1-5-1- نوع روش بررسی……………………………………………………….. 8
1-5-2-روش یا تکنیک……………………………………………………….. 8
1-5-3- جامعه آماری……………………………………………………….. 9
1-5-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم……………………………………… 10
1-5-5- تکنیکهای جمع آوری اطلاعات……………………………………… 10
1-5-6- دادهپردازی……………………………………………………………. 11
1-6- مشکلات تحقیق……………………………………………………….. 11
1-7- محدویت های تحقیق…………………………………………………… 11
فصل دوم : مبانی نظری و تحقیقات تجربی پیشین…………………………13
2-1- شهر……………………………………………………………………… 15
2-1-1-انواع شهر……………………………………………………………… 15
2-1-2-شهر و فضاهای فرهنگی………………………………………………. 17
2-1-3-فضاهای فرهنگی و اوقات فراغت……………………………………… 18
2-1-4-فضاهای فرهنگی و نیازهای جامعه…………………………………… 20
2-1-5- فعالیتها و نیازهای فرهنگی،ورزشی و تفریحی………………………..22
2-2- شهروند…………………………………………………………………… 24
2-2-1-حقوق شهروندی……………………………………………………….. 25
2-3- مبانی نظری……………………………………………………………… 25
2-3-1-نظریه مشارکت اجتماعی…………………………………………….. 26
2-3-2-نظریه یادگیری اجتماعی………………………………………………… 27
2-3-3- نظریه مبادله اجتماعی…………………………………………………. 28
2-3-3- نظریه مبادله اجتماعی……………………………………………………28
2-4- نیازسنجی……………………………………………………………….. 29
2-4-1-اصول نیازسنجی……………………………………………………….. 30
2-4-2- روش ها و ابزارهای سنجش نیازها…………………………………… 34
2-4-3- فنون نیازسنجی……………………………………………………….. 35
2-5- روش دلفی…………………………………………………………………. 37
2-5-1-پیشینه………………………………………………………………….. 37
2-5-2-تعاریف و برداشتها……………………………………………………….. 39
2-5-3-اهداف و کاربردها……………………………………………………….. 40
2-6- پیشینه تجربی……………………………………………………………. 41
2-7- نتیجه………………………………………………………………………. 44
فصل سوم : شناخت وضع موجود محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری………..47
3-1- تهران……………………………………………………………………….. 49
3-1-1-تاریخچه تهران……………………………………………………….. 50
3-1-2-شرایط اقلیمی……………………………………………………….. 53
3-1-3- جاذبه های گردشگری…………………………………………………. 55
3-1-4- جغرافیای طبیعی……………………………………………………….. 56
3-1-5- شبکه حمل و نقل……………………………………………………… 57
3-1-6- موقعیت جغرافیایی…………………………………………………….. 60
3-1-7- جغرافیای انسانی……………………………………………………….. 60
3-2- منطقه یک در یک نگاه……………………………………………………….. 65
3-3- تاریخچه منطقه……………………………………………………….. 67
3-4- سرانه امکانات اجتماعی- فرهنگی منطقه یک بر حسب محله…………70
3-4-1- سرانه آموزشی منطقه یک بر حسب محلههای مختلف …………….70
3-4-2- سرانه ورزشی موجود در منطقه برحسب محلههای مختلف…………. 73
3-4-3- سرانه تفریحی منطقه یک بر حسب محلههای مختلف………………….76
3-4-4- سرانه فضای سبز منطقه یک بر حسب محلههای مختلف……………… 79
فصل چهارم : یافته های تحقیق……………………………………………………85
4-1-روش شناسی یا متدولوژی……………………………………………………. 87
۴-1-۱- روش تجربی……………………………………………………………….. 88
۴-2-۱- روش استنتاجی………………………………………………………….. 88
4-2-روش ahp………………………………………………………………………
۴-3- مشخصات جمعیت شناختی ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران…..90
۴-3-1- سمت پاسخگو در خانوار…………………………………………………. 90
۴-3-2- ترکیب جنسی……………………………………………………………. 90
۴-3-3- ترکیب سنی…………………………………………………………… 90
۴-3-4-وضع سواد و میزان تحصیل………………………………………………. 91
۴-3-5- وضع فعالیت…………………………………………………………….92
4-3-6- وضع تاهل…………………………………………………………….. 92
4-3-7- مدت زمان سکونت در محله…………………………………………… 93
۴-1-8– احساس تعلق به محله……………………………………………….. 93
۴-1-9- علت عدم احساس تعلق و دلبستگی به محله…………………….. 94
۴-4- بررسی نظرات ساکنین محله……………………………………………… 95
۴-4-1- مرجع تعیین نیازهای محله………………………………………………95
۴-4-2- لزوم مشارکت ساکنین محله در تعیین نیازهای محله ………………95
۴-4-3- علل لزوم مشارکت ساکنین در تعین نیازهای محله……………….. 96
۴-4-4- راهحلهای ارائه شده به منظور مشارکت فعالانه ساکنین در تهیه، اجرا و بهرهبرداری از طرحهای توسعه محله…..96
4-4-5- امکانات فرهنگی موجود در محله از دیدگاه ساکنین………………….97
۴-4-6- امکانات ورزشی موجود در محله از دیدگاه ساکنین…………………..98
۴-4-7- امکانات تفریحی موجود در محله از دیدگاه ساکنین…………………. 99
۴-4-8- امکانات آموزشی موجود در محله از دیدگاه ساکنین……………….. 100
۴-5- نیازهای محلات شهرداری ……………………………………………….. 100
4-5-1- نیازهای فرهنگی محله نیاوران……………………………………….. 100
4-5-2- نیازهای ورزشی محله نیاوران…………………………………………… 101
4-5-3- نیازهای آموزشی محله نیاوران…………………………………………. 101
4-5-4- نیازهای فرهنگی حصار بوعلی………………………………………… 101
4-5-6- نیازهای ورزشی محله حصار بوعلی…………………………………. 102
4-5-7- نیازهای تفریحی حصار بوعلی………………………………………… 102
4-5-8- نیازهای آموزشی محله حصار بوعلی………………………………… 102
4-5-9- آموزش در زمینه وظایف شهروندی…………………………………….. 103
۴-5-10- زمینههای آموزش وظایف شهروندی…………………………………. 104
۴-5-11- وجود شورایاری در محله……………………………………………….. 105
۴-5-12- هدف از ایجاد شورایاری………………………………………………… 106
۴-5-13- طرحهای پیشنهادی به منظور بهبود وضع محله……………………….106
۴-5-14- مهمترین مشکلات محله……………………………………………… 107
۴-5-15- تمایل ساکنین به مشارکت برای رفع مشکلات محله………………….108
۴-6 نیازسنجی و تعیین نیازهای محلههای نیاوران و حصاربوعلی منطقه یک شهرداری…..109
۴-6-1- نیازهای فرهنگی محله……………………………………………………….. 110
۴-6-2- نیازهای ورزشی محله……………………………………………………….. 111
۴-6-3- نیازهای تفریحی محله……………………………………………………….. 112
۴-6-4- نیازهای آموزشی محله……………………………………………………… 113
فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه راه کارها……………………………………………114
۵- ۱- نتیجه وخلاصه یافته های تحقیق…………………………………………….. 116
۵-2- راهکارها و مستندات………………………………………………………. 120
کتابنامه………………………………………………………………………………121
پیوستها………………………………………………………………………………126
چکیده :
برخورداری
از فضا، امکانات و سرانههای فرهنگی، تفریحی و ورزشی از جمله حقوق شهروندی
بهشمار رفته و در عصری که از آن تحت عنوان “تمدن فراغت” نام برده میشود
برنامهریزی به منظور بهینهسازی نحوه گذران اوقات فراغت گروهها و قشرهای
مختلف مردم امری ضروری و اجتناب ناپذیر محسوب میگردد.سنجش نیازهای گروه
هدف که معمولاً از آن تحت عنوان نیازسنجی، یاد میشود یکی از نخستین مراحل
در روند برنامهریزی به شمار رفته و فرآیندی است که فاصله و شکاف بین “وضع
موجود” و “وضع مطلوب” را شناسایی نموده و سپس در قالب نیازها اولویت بندی
میکند. در فرآیند نیازسنجی و تعیین نیازها کلیه گروههای ذینفع مشارکت
نموده و “برنامه ریزی از پایین به بالا” از قوه به فعل در آمده و جامه عمل
میپوشد.
تجربههای جهانی نشان میدهد که از 1980 میلادی به بعد در برنامههای توسعه و همچنین توسعه شهری توجه فزایندهای به رویکرد مشارکتی، صورت گرفته تا جایی که در حال حاضر مشارکت شهری رمز موفقیت طرحهای توسعه شهری و یکی از معیارهای عملکرد مدیریت شهری و ارکان آن (شهرداریها و شورای شهر) به شمار میرود.
اطلاعات موجود از آن حکایت دارد که در گذشته بسیاری از طرحهای توسعه محلهای بدون انجام پروژههای نیازسنجی و مشارکت صاحبنظران و ساکنین محله در تعیین نیازهای محله، تهیه و به مورد اجرا گذاشته شده و نتیجه حاصله از آن موازی کاری، ایجاد فرصتهای دسترسی ناعادلانه به امکانات و فضاهای اجتماعی، فرهنگی در سطح محلههای مختلف و بالاخره تهیه و اجرای طرحهای توسعه ناسازگار با مقتضیات و ملاحظات فرهنگی- اجتماعی محله بوده که معمولاً مورد استقبال ساکنین محله قرار نمیگرفت. آیندهنگری و پیش بینی تحولات از نیازهای اساسی برنامه ریزان و مدیران است. ساکنین مورد مصاحبه مهمترین فایده و نتیجه حاصل از مشارکت ساکنین در اجرای پروژههای نیازسنجی و تعیین نیازهای محله را افزایش نرخ مشارکت محلهای و تقویت احساس تعلق به محله و بالاخره تهیه طرحهای محله بر اساس نیازهای واقعی ذکر نمودهاند.
به اعتقاد آنان مشارکت فعالانه ساکنین در فرایند تهیه، اجرا و بهرهبرداری از طرحهای توسعه محله، مستلزم جلب اعتماد ساکنین محله از طریق عمل کردن به وعدههای داده شده میباشد و تحقق وعدههای داده شده اعتماد ساکنین محله را به سازمانهای دست اندرکار تهیه و اجرای طرحهای توسعه محله جلب نموده و جلب اعتماد ساکنین به مشارکت خودانگیخته مردمی در سطح محله منجر میگردد.
و......