بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و تمکین مالیات

پایان نامه کارشناسی ارشد

 

عنوان:

بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و تمکین مالیات


با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات: 118  صفحه

تکه های از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                           صفحه

چکیده 1

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-     مقدمه. 3

1-2-     بیانمسأله. 4

1-3-     اهمیتوضرورتانجامتحقیق.. 5

1-4-     اهدافتحقیق.. 6

1-5-     فرضیههایتحقیق.. 7

1-6-     سؤالهایتحقیق.. 7

1-7-     مدلتحقیق.. 8

1-8-     جنبهجدیدبودنونوآوریتحقیق.. 8

1-9-     تعاریفمتغیرهاواصطلاحاتتحقیق.. 9

1-10-   ساختارتحقیق.. 9

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1-     مقدمه. 12

بخشاول: مبانینظریمسئولیتپذیریاجتماعی.. 13

2-2-     تعاریفمسئولیتاجتماعی.. 13

2-3-     تعاریفسازمانهاازمسئولیتاجتماعی.. 15

2-4-     دیدگاهتاریخیوفلسفیدرخصوصمسئولیتاجتماعی.. 15

2-4-1-    تاریخچهمسئولیتاجتماعی.. 15

2-4-2-    رویکردهایمسئولیتاجتماعی.. 17

2-4-3-    مبانیفلسفیدیدگاههایمسئولیتاجتماعی.. 17

2-5-     دلایلموافقینومخالفینمسئولیتاجتماعیسازمان. 18

2-5-1-    دلایلموافقینمسولیتاجتماعی.. 18

2-5-2-    دلایلمخالفینمسولیتاجتماعی.. 19

2-6-     ابعادمسئولیتاجتماعیسازمانها: 20

2-7-     ابعادسهگانهمسئولیتاجتماعیدرسطحکلان. 22

2-7-1-    مسئولیتاقتصادی.. 23

2-7-2-    مسئولیتاجتماعی.. 23

2-7-3-    مسئولیتزیستمحیطی.. 24

2-8-     چارچوبهایارائهشدهدرمسئولیتاجتماعی: 24

2-8-1-    مدلسهسطحیوود. 24

2-8-2-    مدلمسئولیتاجتماعیدیویس: 25

2-8-3-    مدلکارول. 26

2-8-4-    مدلذینفعان. 27

2-8-5-    مدل 5 بعدیتعهدیکلیدیمککنزی : 28

2-9-     اصولدهگانهمسئولیتاجتماعی.. 30

2-10-   ازتعهدتامسئولیتاجتماعی.. 32

2-11-   استراتژیهایانجاممسئولیتاجتماعی.. 33

2-11-1-   استراتژیواکنشی.. 34

2-11-2-   استراتژیتطبیقی.. 34

2-11-3-   استراتژیاثرگذار. 34

2-12-   پیامدهاومنافعمسئولیتپذیریاجتماعی.. 34

بخشدوم: مبانینظریتمکینمالیاتی.. 37

2-13-   تعریفوانواعمالیات.. 37

2-14-   فرهنگمالیاتی.. 39

2-15-   تمکینمالیاتی.. 42

2-16-   خودتشخیصی.. 43

2-17-   اطلاعرسانی.. 43

2-18-   مدیریتوبهبودتمکین.. 43

2-19-   محیطمتغیرولزومرویکردهایجدیدرفتاری.. 44

2-20-   تحلیلرفتارهایتمکین.. 45

2-21-   شناختتأثیراتسیستممالیاتی.. 45

2-22-   خوداظهاریوتمکینمالیاتی.. 47

2-23-   وضعیتخوداظهاریدرایران. 50

بخشدوم- پیشینهتحقیق.. 53

2-24-   پیشینهداخلیتحقیق.. 53

2-25-   پیشینهخارجیتحقیق.. 54

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3-1-     مقدمه. 57

3-2-     روششناسیتحقیق.. 57

3-3-     متغیرهایتحقیق.. 58

3-4-     روشوابزارگردآوریاطلاعات.. 58

3-5-     جامعهآماریتحقیق.. 58

3-6-     نمونهآماری.. 58

3-7-     روشنمونهگیری.. 59

3-8-     قلمروتحقیق.. 59

3-9-     ابزارسنجش… 60

3-9-1-    بخشسنجشمسئولیتاقتصادی.. 61

3-9-2-    بخشسنجشمسئولیتقانونی.. 62

3-9-3-    بخشسنجشمسئولیتاجتماعی.. 62

3-9-4-    بخشسنجشمسئولیتاخلاقی.. 62

3-9-5-    بخشسنجشتمکینمالیاتی.. 62

3-10-   اعتبارورواییابزارتحقیق.. 63

3-10-1-   رواییپرسشنامه. 63

3-10-2-   پایاییپرسشنامه. 63

3-11-   روش‌هایتجزیهوتحلیلاطلاعات.. 64

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1-     مقدمه. 67

4-2-     آمارتوصیفی.. 68

4-2-1-    جنسیت… 68

4-2-2-    سن.. 69

4-2-3-    وضعیتتأهل.. 70

4-2-4-    تحصیلات.. 71

4-2-5-    نوعکسبوکار. 72

4-2-6-    میزانمالیاتدهیدرسال. 73

4-2-7- موقعتحویلاظهارنامهبهادارهکلامورمالیاتی.. 74

4-2-8-    شاخصهایتوصیفیمؤلفههایپژوهش… 75

4-3-     آماراستنباطی.. 76

4-3-1-    آزمونکلموگروف-اسمیرنوف.. 76

4-3-2-    آزمونهمبستگیپیرسون. 77

4-3-3-    نتایجبرازشمدلرگرسیونی.. 78

4-3-4-    آزمونفریدمن.. 83

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1-     مقدمه. 86

5-2-     فرآیندتحقیق.. 86

5-3-     نتیجهگیری.. 87

5-3-1-    نتیجهگیریازفرضیهاصلی.. 87

5-3-2-    نتیجهگیریازفرضیههایفرعی.. 88

5-3-3-    یافتههایجانبی.. 90

5-4-     پیشنهادات.. 90

5-4-1-    پیشنهاداتمبتنیبرنتایجپژوهش… 90

5-4-2-    پیشنهاداتبرایپژوهشگرانآتی.. 91

5-5-     موانعومحدودیتهایپژوهش… 91

پیوستهاوضمائم. 93

فهرست جدول ها

عنوان                                                                                                           صفحه

جدول 2-1: دلایلموافقینومخالفینمسئولیتاجتماعیسازمان. 20

جدول 2-2:اختلافمسئولیتوپاسخگوییاجتماعی.. 33

جدول 3-1: متغیرهایجمعیتشناختیپرسشنامه. 61

جدول 3-2:طیفلیکرت.. 61

جدول 3-3:بخشمسئولیتاقتصادی.. 62

جدول 3-4:بخشمسئولیتقانونی.. 62

جدول 3-5:بخشمسئولیتاجتماعی.. 62

جدول 3-6:بخشمسئولیتاخلاقی.. 62

جدول 3-7 بخشتمکینمالیاتی.. 63

جدول 3-8-:آلفایکرونباخپرسش‌نامه‌ها 64

جدول 4-1: فراوانیودرصدفراوانیجنسیتآزمودنیها 68

جدول 4-2 : فراوانیودرصدفراوانیسنآزمودنیها 69

جدول 4-3: فراوانیودرصدفراوانیوضعیتتأهلآزمودنیها 70

جدول 4-4 : فراوانیودرصدفراوانیتحصیلاتآزمودنیها 71

جدول 4-5 : فراوانیودرصدفراوانینوعکسبوکارآزمودنیها 72

جدول 4-6 : فراوانیودرصدفراوانیمیزانمالیاتدهیآزمودنیها 73

جدول 4-7 : فراوانیودرصدفراوانیموقعتحویلاظهارنامهآزمودنیها 74

جدول 4-8: شاخصهایتوصیفیمولفههایپژوهش… 75

جدول 4-10: نتایجآزمونهمبستگیپیرسون. 77

جدول 4-11 : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینمسئولیتپذیریاجتماعیوتمکینمالیاتی.. 78

جدول 4-12 : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعدقانونیوتمکینمالیاتی.. 79

جدول 4-13 : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعداقتصادیوتمکینمالیاتی.. 80

جدول 4-14 : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعداخلاقیوتمکینمالیاتی.. 81

جدول 4-15 : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعداجتماعیوتمکینمالیاتی.. 82

جدول 4-16: نتایجآزمونرتبهبندیفریدمن.. 83

فهرست شکل ها

عنوان                                                                                                           صفحه

 

شکل 1-1: مدلتحقیق.. 8

فهرست نمودار ها

عنوان                                                                                                           صفحه

نمودارشماره 2-1): ابعادمسئولیت… 22

نمودارشماره 2-2): ابعادسهگانهمسئولیتاجتماعیدرسطحکلان. 23

نمودار 2-3): مدل 5 بعدیتعهدیکلیدیمککنزی.. 28

نمودار2-4): ابعادCSR.. 31

نمودار 2-5): سطوحدرگیریاجتماعی.. 32

نمودار 2-6-). مدلاثراتکلیرعایتمسئولیتاجتماعیشرکتی.. 35

نمودار 4-1: توزیعجنسیتیآزمودنیها 68

نمودار 4-2: توزیعسنیآزمودنیها 69

نمودار 4-3: توزیعوضعیتتأهلآزمودنیها 70

نمودار 4-4: توزیعمیزانتحصیلاتآزمودنیها 71

نمودار 4-5: توزیعنوعکسبوکارآزمودنیها 72

نمودار 4-6: توزیعمیزانمالیاتدهیسالانهآزمودنیها 73

نمودار 4-7: توزیعموقعتحویلاظهارنامهآزمودنیها 74

-       مقدمه

مسئولیت اجتماعی، فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی است که سازمان ها در آن فعالیت دارند. در واقع مسئولیت اجتماعی رویکرد متعالی به کسب و کار است که تاثیر اجتماعی یک سازمان بر جامعه چه داخلی و چه خارجی را مد نظر قرار می دهد و هدف اصلی آن گرد هم آوردن تمامی بخش ها اعم از دولتی، خصوصی و داوطلبان جهت همکاری با یکدیگر است تا از یک سو موجب همسویی منافع اقتصادی با محیط زیست و از سوی دیگر سبب توفیق، رشد و پایداری کسب و کار شود (احمدی زاده، 1387). مسئولیت اجتماعی حاکمیت اخلاق را به دنبال دارد، یعنی در چارچوب مسئولیت اجتماعی سازمان کارهایی را که برای جامعه خوب و مفید و مناسب است انجام داده و از اموری که برای اجتماع می تواند زیان آور باشد دوری می کند (عظیمی، خاک تاریک، 1387).

از طرفی نظام مالیاتی از پایه های قوام و پیشرفت نظام اقتصادی کشور است، هیچ سیاست و نظامی درسیستم اقتصادی پایدارتر و قدیمی تر از نظام مالیاتی نیست. طرح جامع مالیاتی که سالهاست در سازمان امورمالیاتی کشوردر دست بررسی است نیز به این موضوع پرداخته است اما تا کنون به نتایج قابل قبول  دست نیافته است. لذا در این پژوهش قصد داریم تا به بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و مالیاتدر اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران بپردازیم.

در این فصل به بررسی کلیات تحقیق پرداخته می شود. ابتدا مساله اصلی تحقیق بیان می گردد، سپس اهمیت و ضرورت تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه به اهداف اساسی تحقیق، سوالاتو فرضیه های تحقیق،مدل تحقیق، جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق و تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق پرداخته شده و در انتها نیز ساختار تحقیق ذکر شده است.

1-2-       بیان مسأله

از زمانی­که ارتباط بین نقش­های اجتماعی، سیاسی، محیطی، اقتصادی در تجارت رو به افزایش گذاشته است، سازمان­ها با پویایی­های جدیدی مواجه شده­اند. چالشی که سازمان­ها با آن روبرو هستند این است که آن‌ها باید هم­زمان به افزایش سودآوری و پاسخ‌گویی به انتظارات اجتماعی جدید و سپس  مدیریت هم­زمان این دو پیامد به ظاهر متناقض که نیازمند توسعه استراتژی­های کاربردی است و اثرات مثبتی هم بر جامعه و هم بر سازمان دارد، دست یازند. پیاده­سازی مسؤولیت اجتماعی در سطح شرکت، از جمله سازوکارها و یا راهبردهای مؤثر در این خصوص است. در واقع امروزه شرکت ها علاوه بر انجام وظایف سنتی خود به انجام فعالیت­های دیگری نیز مکلف شده­اند که هدف این فعالیت­ها، پاسخ‌گویی به انتظارات جامعه است و از آن به عنوان مسؤلیت اجتماعی شرکت یاد می­شود. در این دوران، مدیریت مؤثر، مدیریتی است که از محدوده اندیشه شرکت خود را رها ساخته و به جامعه و محیط­های وسیعتری می اندیشد، چرا که نه شرکت‌ها می­توانند خود را از جامعه جدا کنند و نه جامعه می­تواند بدون شرکت ها تداوم یابد (مهریکارنامی،1387).

شرکت های کنونی علاوه بر اینکه به لحاظ عملکرد مالی ارزیابی می شوند از جنبه مسئولیت اجتماعی نیز مورد سنجش قرار می گیرند. گزارشگری سنتی عملکرد شرکت ها که مشتمل بر تراز نامه، صورت سود و زیان و گزارش هیئت مدیره می شود، ابزاری نیست که قادر به اندازه گیری انتظارات جامعه از شرکت ها باشد. در مقابل مفهوم گزارشگری جامع طرح شده که در برگیرنده گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت به همراه گزارش عملکرد در یک سند است. به طوری که امروزه گزارشگری جامع نقش مهمی در اداره امور مالیاتی یافته و رفته رفته استانداردهای افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها در این مراکز الزامی می شود (حیدری، 1390).

لذا زمانی که منافع شرکت ها و منافع عمومی در تضاد باشد تمرکز روی مسئولیت اجتماعی، اقدامات مؤثر برای بالا بردن رفاه اجتماعی را به تأخیر خواهد انداخت و از آنجائی که انتظار می رود شرکت ها برای رسیدگی با مشکلات راه حلی ارائه دهند، راه حل های واقعی نادیده گرفته می شود (عسکری نصب، 1390).

در کشور ما به جهات گوناگون تاریخی و مذهبی پرداخت مالیات، با اکراه و اجبار همراه بوده است و مردم به دلایل گوناگون از مالیات می گریزند و سعی در کتمان درآمدهای خود می کنند و در اعلام به موقع آن با واحدهای مالیاتی همکاری لازم را نمی نمایند. میزان همکاری مؤدیان با نظام مالیاتی و تمایل آن به پرداخت مالیات به درجه رشد اجتماعی و اعتقاد مردم نسبت به رسالت این نظام بستگی دارد (خان جان، 1384). با توجه به مطالب بیان شده، در این تحقیق بر آن خواهیم بود که به مطالعه و بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت ها و تمکین مالیاتی در اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران بپردازیم که در این راستا به اهمیت و ضرورت این مطالعه می پردازیم.

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.