بررسی سیاستهای تقسیم سود در شرکتهایی که در گزارشگری مالی خود مرتکب تقلب شده اندبصورت ورد ودر 106صفحه
چکیده
هدف این تحقیق، تبیین مجدد رابطه بین سود تقسیمی و تجدید ارائه صورتهای مالی، به عنوان معیار کیفیت سود است. به صورت خاص، در این تحقیق بر شرایطی تمرکز میشود که میتوان انگیزهی مدیریت در بهکارگیری اقلام تعهدی را در دو گروه متقلبانه و غیرمتقلبانه، طبقهبندی نمود. به این ترتیب، تنها هنگامی تجدید ارائه میتواند نشاندهنده کیفیت پایین سود باشد که ناشی از انگیزههای فرصتطلبانه مدیریت باشد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در سایر تحقیقات، به دلایل و انگیزههای مدیریت که منجر به تجدید ارائه صورتهای مالی شدهاست توجه نشده و تمامی تجدید ارائهها را به عنوان معیاری از کیفیت نامطلوب گزارشگری مالی تلقی شدهاند. در پی بکارگیری مدل دستیابی به پیشبینیها برای طبقهبندی تجدید ارائهها در دو گروه متقلبانه و غیرمتقلبانه، نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق نشان میدهد، تجدید ارائههای ناشی از انگیزههای غیرمتقلبانه مدیریت، رابطه مثبت و معناداری با توزیع سود شرکتها دارد. همچنین، این رابطه برای شرکتهایی که از سطح توزیع سود بالاتری برخوردارند، قویتر است. به این ترتیب، نتایج نشان میدهد که سود تقسیمی حاوی اطلاعاتی درباره کیفیت سود، به ویژه انگیزههای منجر به تجدید ارائه صورتهای مالی است و تقسیم سود این پیام را مخابره میکند که سود گزارششده توسط شرکت، با کیفیت است و تجدید ارائه صورتهای مالی برخواسته از انگیزههای فرصتطلبانه مدیریت نیست.
...